podsumowanie
Etapy w pracy nad piosenką
Etapy w pracy nad piosenką.
Wprowadzenie piosenki
-
Prezentacja piosenki. Dzieci słuchają całej
piosenki.
- Nauczyciel czyta dzieciom słowa piosenki,
omawiają temat piosenki , słowa (to jest potrzebne, aby dzieci zrozumiały
tekst piosenki i aby łatwiej zapamiętały słowa). Omawiamy charakter melodii i
innych szczegółów piosenki.
Właściwa nauka piosenki
Właściwa
nauka piosenki to praca nad opanowaniem pamięciowym tekstu słownego.
- Ćwiczenia głosowe (oddechowe, dykcyjne, rozśpiewujące). Ćwiczenia głosowe są tak samo ważne jak rozgrzewka dla sportowca.
- Ćwiczenia głosowe (oddechowe, dykcyjne, rozśpiewujące). Ćwiczenia głosowe są tak samo ważne jak rozgrzewka dla sportowca.
- Nauczyciel śpiewa refren - dzieci powtarzają.
- Nauczyciel rytmicznie mówi poszczególne wersy, zgodnie z zapisem
nutowym - uczniowie powtarzają .
- Nauczyciel śpiewa całą piosenkę lub prezentuje ją z nagrania, uczniowie nucą melodię - mormorando, następnie na sylabach.
- Nauczyciel śpiewa całą piosenkę lub prezentuje ją z nagrania, uczniowie nucą melodię - mormorando, następnie na sylabach.
- Nauczyciel śpiewa kolejne
zwrotki – dzieci powtarzają.
- Wspólna próba śpiewania całej piosenki.
Jeśli
jakiś fragment sprawia trudności - kilkakrotnie go powtarzamy
Utrwalenie piosenki
Następnie
w ramach utrwalania - przez kolejne dni:
- śpiew piosenki z "uatrakcyjnieniami" typu: podział na grupy,
śpiew raz mezzo forte, raz cicho,
- śpiew tylko zwrotek lub tylko refrenów, a pozostałą część tylko słuchamy
- śpiew tylko zwrotek lub tylko refrenów, a pozostałą część tylko słuchamy
- układ ruchowy do piosenki ( ilustracja ruchowa do piosenki ) ,
- akompaniament perkusyjny ( klaskanie, tupanie, stukanie lub granie na
dziecięcych instrumentach muzycznych ).
Tempo pracy z piosenką
Tempo
pracy z piosenką zależy od wieku czynników m.in. zdolności i zaangażowania
klasy, wieku dzieci, stopnia trudności piosenki. W przedszkolu i na początku
edukacji dzieci najpierw poznają i zapamiętują refren, później zwrotki, to
typowa nauka pamięciowa – ponieważ dzieci nie umieją czytać . W klasach
starszych można próbować wprowadzić całą piosenkę (dzieci dostają tekst do ręki
i próbują po zapoznaniu się z melodią i rytmem – śpiewać ).
Polecam link: https://www.youtube.com/watch?v=SK3pRBYcYgE
Komentarze
Prześlij komentarz